Alla rum

Start

Gå till rummet 'Start'

Din by är hotad av en drake. Du har blivit utvald att leta reda på och döda den innan den äter upp alla i byn. Du känner dig inte alls beredd för ett äventyr men de andra ville bli av med dig så du gick uppgivet med på det. Du har inga vapen och inga kläder, och ingen aning om vart du ska.

Riktningar:
Ge dig ut på äventyr

Händelser:

Vägval

Gå till rummet 'Vägval'

Du kommer till ett vägval. Stigen till vänster ser mörk och olycksbådande ut, och stigen till höger leder till Mordor. Du kan också gå in i skogen och försöka ta dig fram där. Vart vill du gå?

Riktningar:
Gå in i skogen
Ta in på den vänstra stigen
Gå till Mordor

Händelser:

Läskig skog

Gå till rummet 'Läskig skog'

Du står i en dunkel skogsglänta och lyssnar efter vilda djur som kan bita dig i stycken bara genom att titta på dig. Du vill snabbt härifrån!

På marken ligger en flaska med en trolldryck.

Riktningar:
Gå tillbaka till korsningen
Gå mot ljuset
Rusa i blindo
Spring mot en metalldörr

Händelser:
Drick trolldrycken

Grotta

Gå till rummet 'Grotta'

Stigen ledde in i en läskig grotta. Det ser ut som ett bra ställe för en drake att gömma sig. Din första instinkt är att springa åt motsatt håll, men kanske borde du få det överstökat och fortsätta längre in i grottan?

Riktningar:
Lämna grottan
Fortsätt längre in i grottan

Händelser:

Solig glänta

Gå till rummet 'Solig glänta'

Solen tittar fram bland träden och du känner dig inte längre lika utsatt. Du sitter ner i den mjuka mossan en stund. Nersjunken i mossan ligger en kortlek. Du förnimmer en svag svavellukt i luften.

Riktningar:
Smyg tillbaka till den läskiga skogen
Följ svavellukten

Händelser:
Spela High Card Low Card

Äng

Gå till rummet 'Äng'

Du kommer ut på en äng. Det står en soffa på ängen. Du tycker det är konstigt att någon bara lämnat en soffa mitt på en äng. När du närmar dig soffan rör den plötsligt på sig. Du jagar efter den, men den är mycket snabbare än dig. Eftersom du är en streckgubbe och inte har några märkvärda muskler blir du snabbt trött. Du önskar du hade en soffa att sitta och vila i. Istället sätter du dig på marken. Bredvid dig ligger några tärningar. Det luktar svagt av svavel.

Riktningar:
Smyg tillbaka till den läskiga skogen
Följ svavellukten

Händelser:
Spela kasta gris

Läskig tunnel

Gå till rummet 'Läskig tunnel'

Du är i en väldigt läskig och fuktig tunnel. Du ser ingen drake, men det luktar som om en sådan med väldigt dålig kroppshygien spenderat tid där. Det droppar fukt överallt omkring dig. Längre in i tunneln hänger en snara från taket, och någon har ritat streck på väggen.

Riktningar:
Gå ut genom metalldörren
Gå mot ljuset

Händelser:
Spela hänga gubbe

På väg till draken

Gå till rummet 'På väg till draken'

Du har hittat slottet där draken bor. Det luktar starkt av svavel. Du funderar över vilka av dina ägodelar som skulle kunna användas för att döda draken, och tvekar. Vågar du verkligen ge dig på det här? Ett fönster i slottet lyser upp och eldslågor tittar ut. Du kan höra draken vråla.

På marken ligger en flaska med en trolldryck.

Riktningar:
Återvänd till skogsgläntan
Återvänd till ängen
Gå upp till slottet

Händelser:
Drick trolldrycken

Author: Susanne Lindberg